Læringsledelse af Virtuel Social Kapital for en Læringspilot
Vær nu tydelig med, hvordan I er sammen i fællesskabet!
OBS: Dette er særligt skrevet som inspiration til dig, der arbejder med daglig ledelse af social læring på din arbejdsplads – brug lige 5 minutter på det her!
Kender du det: I taler om, at der er alt for mange af jeres medarbejdere, der er passive i jeres sociale læringsfællesskaber – og at det er et problem for jer?
Passivitet i læringsfællesskaber er alment kendt, som noget, man aktivt skal forholde sig til, for at imødegå. Så meget så, at passive gruppedeltagere også studeres som et særligt fænomen indenfor forskning af online sociale fællesskaber. De tilsyneladende passive deltagere har her i visse sammenhænge fået en helt særlig betegnelse: “The Lurkers”.
Lurking betyder alt andet lige “at lure” og forbindes altså til en forståelse af en slags uhensigtsmæssig og uproduktiv passivitet blandt en stor del af gruppedeltagerne, som man som Community Manager / Læringspilot skal forsøge at undgå.
Nu gør sprog jo meget for vores måde at handle på – og måske er det ikke specielt nyttigt for din gode læringsledelse alene at betragte denne store deltagergruppe som et decideret problem.
Hvis du i stedet oversætter lurking til begrebet ”Periferitet” (hvilket så hverken er specielt mundret eller særlig hverdagsagtigt), så slipper du faktisk en smule ud af en negativ forforståelse – og du kan arbejde langt mere konstruktivt med det fænomen, som er et vilkår.
Med andre ord – som altid: Det handler om din tydelige ledelse …
Læs mere om Periferitet og om tydelig ledelse i sociale læringsfællesskaber