Hjem Tema

Tema

Underkommunikerer I?

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Forandringsledelse

Underkommunikerer I?

Vi ved, at hovedparten af forandringsprocesser mislykkes helt eller delvist – og at den primære årsag til det er underkommunikation og manglende ledelse af forandringsprocessen …. (ref. John P. Kotter om Forandringsledelse 1995)

Virksomheder, der enten vækster meget, har arbejdspladser på flere geografiske lokationer og/eller ofte står overfor at skulle omstille sig til nye handleplaner og strategier, møder måske endda problemet med mislykkede forandringstiltag i særlig grad … (mit bud).

Samtidig ved vi, at den daglige uformelle sociale videns- og erfaringsudveksling, der sker mellem kolleger og medarbejdere på arbejdspladsen, udgør langt hovedparten af den samlede kompetenceudvikling og -implementering, der foregår på alle landets arbejdspladser – i virkeligheden langt mere end formelle kurser og seminarer.

Gad vide, om det er netop her – omkring ledelse af social/uformel læring, at du skal sætte ind overfor (kronisk?) underkommunikation – hvad tror du?

Læs mere

Evaluering – Niveau 3 Kirkpatrick (Adfærd)

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer

Kirkpatrick Niveau 3

Dette indlæg handler om Niveau 3 i Kirkpatricks Evalueringsmodel for Læring. Evalueringer på Niveau 3 skal hjælpe med at afgøre om en given adfærdsændring faktuelt er sket, som funktion af den læring, som er modtaget – og hvis forandringen er udeblevet, så er vi interesseret i at kunne afgøre hvorfor.

Man spørger simpelthen: “Hvor meget har vi flyttet os i praksis? Er det nok, så er det fint – er det for lidt, så skal vi gøre noget andet”.

Den her type af evaluering vil du typisk bruge i særligt to sammenhænge: Dels for at optimere på en given arbejdsgang – dels mere overordnet når du skaber viden om, hvilken forretningsmæssig konsekvens læringen/træningen har i praksis (sammen med evalueringer på Niveau 4).

Med dette indlæg får du mit bud på en konkret evalueringsmodel for Kirkpatrick Niveau 3, som du kan bruge i dit basis-tankesæt. Indlægget er primært henvendt til dig, som har ingen eller begrænset erfaring med at arbejde med evalueringer og læringseffektledelse – sekundært til dig, som bare gerne vil genopfriske grundlæggende metode om læringsledelse. Repetition er ALTID en god øvelse.

Læs mere og brug vores forslag til model

Agylia LMS Anerkendt for sin Nytteværdi

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer

Agylia LMS på international Top-20-liste

(…en artikel måske særligt for dig, der arbejder med at tilrettelægge og/eller lede jeres HR-it-landskab)

Vores samarbejdspartner Agylia med platformen Agylia Learning Management System (LMS) har placeret sig på top-20-listen over læringssystemer i kategorien “Learning Management Systemer, der leverer Mest Værdi for Pengene for Små og Mellemstore Virksomheder” (“The Best Value for Money Learning Management Systems for Small Businesses (SMBs))“.

Det bekræfter os i, at Agylia og Roiit har et slagkraftigt produkt i et meget konkurrencepræget marked også herhjemme i Danmark. Og det glæder os naturligvis.

Men hvad er det i virkeligheden, der er det mest interessante her – hvad er den anerkendelse et mere generelt udtryk for?

Det har jeg et bud på i denne artikel. Læs og drøft