Hjem Tema

Tema

Kig efter fællesskabets ressourcer – nu!

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Læringsstrategi i lyset af Coronavirus / covid-19

Revurdér dit standpunkt: Kig efter fællesskabets ressourcer …

… og skru op for handlekraften!

Vi ser det udspille sig live foran os: Tiderne skifter lige nu – mens vi blinker med øjnene, går vi fra en 5-6 årig periode med nærmest uafbrudt opgang i dansk økonomi, til en tid i formodentlig en del år, hvor den danske økonomi vil være under pres.

Vores evne til at agere under denne tilpasning bliver testet og vi er alle ufrivilligt inviteret til at skulle kigge nærmere på, hvordan vi navigerer i det farvand.

En del af den øvelse handler for de mange mindre og mellemstore danske virksomheder om virkelig at høste værdierne af de seneste års softwareudvikling. Lindre omkostningerne ved omstillingen – blive endnu effektiv og endnu mere produktiv. Og særligt for os, der arbejder med HR-udvikling, betyder det, at vi må afsøge de allerseneste muligheder indenfor Talent Management generelt og Learning Management i særdeleshed.

Dette indlæg er et zoom-in på et særligt niche-område indenfor netop moderne læringsledelse. De fleste, der arbejder indenfor HR, har på et tidspunkt stiftet bekendtskab med området. Nogle mener, at det principielt er interessant at undersøge, men nok stadig er for umodent understøttet af systemer og løsninger. Nogle også mindre og mellemstore virksomheder, både udøver, understøtter og mestrer det i betydende omfang.

Niche-området kaldes Social Læring

Og på een eller anden måde, så er de seneste års softwareudvikling på området ligesom fløjet lidt under radaren og er blevet overskygget af de mere traditionelle LMS-løsninger. Man har måske ikke rigtig fået øje på nye potentialer lige her. Og det til trods for, at der er sket virkelig meget på løsningssiden. Ikke mindst understøttet af gode leverancemodeller i skyen.

Nu er vi imidlertid der, hvor markedet for digitale løsninger kan levere kvalitet på væsentlige parametre – og vi står nu tydeligt med vores Corona-udfordring. Så enderne kan mødes nu. Det giver mening nu for virksomheder at revurdere et afventende standpunkt omkring digitaltstøttet social læring.

Læs mere og gør evt. også brug af vores gratis Pro Bono tilbud

Nyt LMS? 5 råd, du ikke vidste, at du havde glemt

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Digitalt-støttet Læringsledelse

Nyt LMS? 5 råd, du ikke vidste, at du havde glemt

Til dig, som er på vej ind i processen med at vælge nyt Learning Management System (LMS) indenfor de nærmeste uger/måneder.

Lad mig gætte: Du bliver formodentlig bombarderet med alle de seneste teknologiske fremskridt, der er gjort på LMS-området i senere år. Funktionalitet som AI og VR, gamification, mobililitet, social learning og mikrolæring er alt sammen meget effektivt og rigtigt smart i mange sammenhænge. Og det er fint alt sammen.

Men nogle gange skal man også huske at tage lidt luft ind og kaste sit lidt mere kølige øje på nogle andre elementer, der også spiller en væsentlig rolle for valget af nyt LMS – for at sikre, at investeringen har strategisk fundament.

Det her er de 5 lidt hemmelige funktionaliteter, som betyder, at jeres business case er nemmere at få til at balancere.

Læs mere

Er I rustet til at hjælpe jeres medarbejdere online?

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Læringsledelse i lyset af Coronavirus / covid-19

Er I rustet til at hjælpe jeres medarbejdere online?

I disse dage går al min tid med at koordinere med de kunder (gamle som potentielle), som jeg ellers skulle mødes med omkring pilot-omlægninger og projektering af deres lærende organisationer over imod mere brug af digitale læringsplatforme.

Møder flyttes eller aflyses helt. Alle gør, hvad de kan for at begrænse effekterne af Corona.

Ser vi et øjeblik bort fra den helt åbenlyst væsentligste risiko, nemlig sundhedsrisikoen, så står vi alle også overfor en erhvervsmæssig og finansiel udfordring. Og for alle virksomheder er den her Coronakrise voldsom og barsk – og for nogen er den endda nærmest katastrofal og en særlig rå, barsk og nærværende virkelighed.

Det gælder bl.a. særligt (men naturligvis ikke alene) de virksomheder og organisationer, der pr. definition konstant har behov for at kompetenceudvikle deres medarbejdere (altså typisk de virksomheder, der vækster meget, og/eller har mange korttidsansættelser, og/eller er geografisk spredt i mindre enheder, og/eller som omstiller deres strategier ofte og omfattende) – og som er kendetegnet ved stadigvæk at have en (for) stor del af deres kursus- og kompetenceudviklingsprocesser kørende i den fysiske version / non-digitalt. (f.eks. ved helt lavpraktisk at have omrejsende undervisere og trainere, der afholder kurser lokalt.)

Disse virksomheder må helt konkret nu lukke deres kompetenceudviklingsaktiviteter totalt ned og dermed gør Corona-krisen dem helt enormt sårbare ikke kun på den korte bane nu og her, men i virkeligheden også på den lange bane.

Det behøver ikke være sådan – læs mere