Hjem Tema

Tema

Fanget i Implementeringsfælden?

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Læringstaktikker i lyset af Coronavirus / covid-19

Er du (også) blevet fanget i Implementeringsfælden?

Vi ved allesammen, at vores medarbejdere løbende har behov for ny viden, som de kan bearbejde og gøre til egen viden og færdighed for at kunne skabe løsninger og services (store som små), som vores nye COVID-19-hverdag så rigeligt efterspørger.

Mange af de læringsteknologier og platforme, der er i markedet i dag, er virkelig gode til effektivt at distribuere og skalere dét at give adgang til personligt læringsindhold, uden at det administrativt vælter hverdagen og overbelaster de læringsansvarlige i deres arbejde. Så generelt set er det relativt simple problem med at nå ud til vores medarbejdere med læringsmateriale nu løst.

Dén problemstilling, vi nu oplever lidt mere i hverdagen, er noget mere kompleks: Som en læringsansvarlig sagde til mig forleden: “Jeg kan sagtens se og høre, at vores digitale læringsinitiativer er gennemtænkte og veldesignede – og det ser rigtig fint ud alt sammen. Men der er bare stadig alt for mange af vores medarbejdere, der siger, at de ikke har tid til ‘online læring’. Og det tager jeg som udtryk for, at vi fortsat bøvler med at skabe motivation og lyst til at tage læringen til os i hverdagen. Og resultatet er rimelig klart, at for meget af læringen simpelthen ikke bliver omsat til ny adfærd i hverdagen – det er simpelthen ikke effektivt nok.”

Læs mere om, hvordan du kan bearbejde det problem

Mikro-interview: Erfaren Chief Learning Officer taler om ‘Mellemrumspotentialet’

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Læringsledelse i lyset af Coronavirus / covid-19

Paradoksledelse i digitale sociale læringsfællesskaber

Kim Callesen arbejder til dagligt som centerchef i headspace Aabenraa.

Udover det, løfter han opgaven som Chief Learning Officer / CLO for virksomhedens ca. 1.000 lønnede og ulønnede medarbejdere i hele landet, i og med han er faglig ansvarlig for headspace academy. CLO-titlen eksisterer ikke formelt i headspace, men det er dét, han i praksis også er.

I det her usædvanlige mikro-interview deler Kim meget indsigtsfuldt oplevelser og erfaringer med hans arbejde med at opbygge og drive digitalt støttede lærende sociale arbejdsfællesskaber.

Han “går direkte på” om, hvorfor det arbejde udfordrer ikke alene hans egen ledelse, mens også hele organisationens måde at tænke og arbejde udviklende på – til inspiration og videretænkning for alle, der arbejder progressivt med L&D / læringsledelse.

Læs hele fortællingen

Ryd tavlen – bliv digital

by Peter Chr. Andersen Peter Chr. Andersen Ingen kommentarer
Læringstaktikker i lyset af Coronavirus / covid-19

“Begynd lige at flytte vores analoge læringskoncepter over på digital form – nu”

Kender du det? At have givet sig selv opgaven (eller have fået den af sin chef) med at skulle omlægge jeres eksisterende face-to-face / analoge læringskoncepter over på digitaliserede læringsformater, kan godt føles en kende udfordrende. Måske i særdeleshed, når ens arbejdsplads er Corona-ramt.

Når/hvis følelsen af “hvordan-griber-vi-det-her-an” står for meget i vejen for, at du kan træde progressivt ind i opgaven, er der måder at modvirke det.

Alt, hvad du i virkeligheden skal gøre, er at være tydelig i din leverandørscreening/-udvælgelse. I dagens LMS-marked kan de mest progressive leverandører levere modne mobile LMS-systemer, der drives GDPR-sikkert på simple abonnementsvilkår, og som kan integrere med resten af jeres HR-it-landskab – og som bare er virkelig brugervenlige. På 2-3 arbejdsuger!

Så det er muligt at få omlagt jeres læringsmiljø rimelig overskueligt med en fokuseret indsats.

Og tydelig og pivskarp – det kan du blive her.

Læs hvordan du bliver LMS-indkøbs-skarp i praksis – kogebogsagtigt