Hjem Tema Ryd tavlen – bliv digital

Ryd tavlen – bliv digital

Hjem Tema Ryd tavlen – bliv digital

Ryd tavlen – bliv digital

by Peter Chr. Andersen
Læringstaktikker i lyset af Coronavirus / covid-19

“Begynd lige at flytte vores analoge læringskoncepter over på digital form – nu”

Kender du det? At have givet sig selv opgaven (eller have fået den af sin chef) med at skulle omlægge jeres eksisterende face-to-face / analoge læringskoncepter over på digitaliserede læringsformater, kan godt føles en kende udfordrende. Måske i særdeleshed, når ens arbejdsplads er Corona-ramt.

Når/hvis følelsen af “hvordan-griber-vi-det-her-an” står for meget i vejen for, at du kan træde progressivt ind i opgaven, er der måder at modvirke det.

Alt, hvad du i virkeligheden skal gøre, er at være tydelig i din leverandørscreening/-udvælgelse. I dagens LMS-marked kan de mest progressive leverandører levere modne mobile LMS-systemer, der drives GDPR-sikkert på simple abonnementsvilkår, og som kan integrere med resten af jeres HR-it-landskab – og som bare er virkelig brugervenlige. På 2-3 arbejdsuger!

Så det er muligt at få omlagt jeres læringsmiljø rimelig overskueligt med en fokuseret indsats.

Og tydelig og pivskarp – det kan du blive her.

Trin 1

Grundlæggende starter du her:

Jeres kommende online platformsleverandør skal troværdigt kunne levere:

* Et moderne og brugervenligt Learning Management System (LMS)
* En fremragende, markedsledende mobil løsning til medarbejderne (både iOS- og Android)
* Ekspert- og projekterings-/implementeringsbistand, så du ikke selv skal styre tingene i land

Outputtet fra Trin 1

Din leverandør skal være i stand til at gennemføre den analyse, der beskriver, hvordan det kan betale sig at omlægge jeres analoge læringskoncepter til online levering i stedet

* Overordnet organisatorisk vurdering – mål og målsætninger
* Krav til LMS og evt. andre it-systemer, der skal indgå i set-uppet
* Præcisering af de kernearbejdsopgaver/-typer, som I indenfor de kommende måneder skal træne jeres medarbejdere online
* Vigtige projektdatoer og milepæle inden for den initiale leveringsplan
* Omkostningsestimater brudt ned på delleverancer og faser
* En vurdering af væsentligste risici, problemer og hvordan man håndterer dem

Dit input til Trin 1

For at din leverandør skal kunne gøre det, vil de have behov for følgende ressourcer fra dig:

* 2-3 møder med centrale interessenter og beslutningstagere (valgt af dig) for at diskutere krav
* Samtaler med repræsentanter for relevante medarbejdergrupper for at bekræfte deres træningsbehov
* Se eksisterende træningsmateriale for at forstå, hvad der skal omlægges online

Trin 2

Et LMS skal kunne rulles ud hurtigt! Det må ikke tage en krig og det må ikke være kringlet. Så teknisk kompliceret er det heller ikke for en hærdet LMS-leverandør at sætte en driftsklar LMS-platform op hos en kunde. Og slet ikke for dem, der stenhårdt har styr på deres processer og har gjort det mange gange før.

Konkret: Du kan berettiget forvente af din kommende leverandør, at deres LMS-system kan være i brugbar drift hos jer indenfor 2-3 arbejdsuger +/- fra det tidspunkt, hvor I sammen siger ”GO!” efter Trin 1:

I praksis skal din leverandør kunne levere et dedikeret hold af implementeringskonsulenter og systemfolk, der står klar til jer i de 2-3 uger og kan guide dig/jer igennem alle de vigtigste implementeringsstadier på den helt korte bane.

Outputtet af Trin 2

* Jeres egen LMS-administrationsportal (back-end modulet) med opsat brugeradgang
* Jeres medarbejderportal komplet med jeres egen branding
* Hjælp med at indlæse indhold og brugere
* Hjælp med at begynde at levere digital læring og referencemateriale til jeres medarbejdere
* Bekræftelse på dine yderligere detaljerede krav / specialkrav og plan for opsætning af dem
* Aktivering af Single-Sign-On (SSO), hvis det er et krav hos jer
* Påbegyndt udvikling/branding af jeres egne, mobile læringsapps til jeres medarbejdere – Google Play Store (Android) og App Store (Apple)
* Træning til jeres LMS-administratorer med en række live online webinarer og/eller on-site undervisning
* Adgang til support-desk og supportteam

Dit input til Trin 2

For at din leverandør praktisk skal kunne udføre sit arbejde i denne periode, skal du særligt:

* Være opmærksom og tilgængelig via telefon/webmøder til drøftelser omkring detaljer i opsætning og konfiguration af LMS’et og de mobile apps
* Sikre retningslinjerne for selve brandingen af platformen, inkl. de billeder, der skal bruges
* Samle fagfolk/emneeksperter til kickstarts/workshops (som også sagtens kan ske online, hvis det er nødvendigt) – LMS-administratorer og læringspiloter

Trin 3

LMS’et er nu sat i drift.

Outputtet af Trin 3
Herfra skal din leverandør kunne levere support:

* Arbejde med dig omkring overvågning af brugen af platformen og sikre, at de ønsker, du har til forbedringer, vitterligt igangsættes + at evt. udeståender/mangler leveres.
* Gennemgå eventuelle specifikke arbejdsgangsrelaterede krav, f.eks. omkring godkendelsesprocedurer ved gennemførte kurser eller lign.
* Identificere de systemintegrationer, som du gerne vil have, f.eks. til jeres eksisterende CRM-, CMS- eller HR-systemer, så de kan blive igangsat

Dit input til Trin 3

For at din leverandør skal kunne levere det og dermed lukke opstartsprojektet fornuftigt af, skal du være tilgængelig:

* ad-hoc tele/webmøder for at færdiggøre opsætning og konfiguration

Key Take-away

Du kan godt arbejde med at afbøde nogle af de forretningsmæssige negative konsekvenser af Coronavirus / covid-19.

* Der er gevinsttyper at gå efter med digital læringsorganisering, som attraktivt og produktivt rammer bredt – og som derfor kan bære en businesscase.

* Det er muligt at komme i gang med jeres omstilling til digitaliseret læringsformater – også relativt hurtigt (og også inden sommerferien).

Skriv/ring gerne til mig direkte hvis du har spørgsmål og gerne vil undersøge og videreudvikle jeres muligheder indenfor digitalt støttet læring/træning – det koster ingenting, at vi tager en faglig snak sammen og du er mere end meget velkommen lige her og nu.

Mvh

Peter Chr. Andersen
Direktør og idémager
Mail: pca@roiit.dk
Tlf: +45 4043 9668