Hjem Tema Gevinster ved Mikrolæring

Gevinster ved Mikrolæring

Hjem Tema Gevinster ved Mikrolæring

Gevinster ved Mikrolæring

by Peter Chr. Andersen

Gevinster ved Mikrolæring

Alex Mackman, Teknisk Direktør hos vores samarbejdspartner Agylia LMS, taler her om fordelene ved at arbejde med Mikrolæring – i to perspektiver hhv. for organisationen og for forbrugeren.

Alex taler naturligvis på engelsk, så vi har oversat hans væsentligste pointer til dansk nedenfor – det kan gøre det lidt nemmere at indfange.

Gevinster særligt for arbejdspladsen/virksomheden

Alex lægger ud: “Der er ingen tvivl om, at Mikrolæring har en direkte effekt på vores produktivitet, effektivitet og vores evne til at præstere det nødvendige. Et veldesignet mikrolæringsprogram vil kunne målrette sig mod de vidensområder, processer og procedurer, som medarbejderne har behov for, vel at mærke uden at overinformere. Nøglen her er fokus og på at sikre, at mikrolæringsindholdet forholder præcist til netop de adfærdjusteringer, som du har identificeret er væsentlige for jeres virksomhed.”

Og Alex fortsætter: “Mikrolæring er alt andet lige billigere at udvikle end traditionelt e-læringsmateriale (i særdeleshed, hvis du kan producere læringselementerne så’n lidt på samlebånd). Det er relativt nemmere at opdatere og justere materialet ind til konstant skiftende forhold, behov og prioriteter. Mikrolæringselementer har generelt en kortere udviklingscyklus og er nemmere at rulle ud til forbrugeren – hvilket er en væsentlig pointe i en tid, hvor hastigheden, hvormed vores omverden forandres, ikke umiddelbart synes at falde.”

“Mikrolæring har også større implikationer; du kan indarbejde mikrolæringselementer formelt og/eller uformelt i længerevarende udviklingsprogrammer, just-in-time træning, performance support, eller som et supplement til formel træning.”

Alex fortsætter; “Den sidste gevinst, jeg gerne vil fremhæve her, er at Mikrolæring meget mere nærværende og meningsfuldt rammer ind i efterspørgsel, behov og forventninger hos dem, der er på vej ind på arbejdsmarkedet i disse år. Der er megen snak om, at Mikrolæring er velegnet særligt til netop Millennium-generationen. Og det er også ganske rigtigt, men i virkeligheden passer Mikrolæringsformatet ind i virkelig manges ønsker og forventninger til relevant læringsformidling – uanset vores alder og erfaring – i en verden, hvor tingene alt andet lige går stærkere end tidligere.”

Gevinster særligt for den enkelte

Alex siger videre; “Først og fremmest, så er Mikrolæring meget mere appellerende i sin form end traditionel klik-her/klik-her e-læringsformater, som nu om dage i virkeligheden kan opleves mere som en pligt og som et forstyrrende element. Som udgangspunkt kan Mikrolæring øge lysten til og motivationen for aktiv deltagelse i egen læring, i særdeleshed når man indarbejder gamification og andre sociale elementer i materialet.”

“Mikrolæring er tilgængeligt overalt og alle steder – dvs det er tilgængeligt på alle digitale platforme. Det er et grundkrav nu om dage. Det tager alt andet lige mindre tid at forbruge og derved trækker det i virkeligheden også mindre tid væk fra selve arbejdet i hverdagen – hvilket er en fordel for alle parter.”

Og Alex afslutter videoen: “Formateret og rullet rigtigt ud (red: via din LMS platform), så er Mikrolæringsmaterialet tilgængeligt præcis, når behovet for læring er der (just-in-time). Og for at opnå maksimal effekt og gevinst, skal Mikrolæringen være personaliseret og gjort relevant for den enkelte medarbejder, bla. for at undgå at spilde folks tid ved fortælle dem noget, de allerede ved og kan.”

Læs også

Læs også indlægget om, hvordan Mikrolæring tilbyder fordele for både medarbejderen og for arbejdspladsen.

Dyk ned i forslag til, hvad du aktivt kan gøre for at hjælpe en medarbejder til fortsat at lære og udvikle sig fagligt – konkrete tiltag, der understøtter personlig og individualiseret (nærmest distribueret og uddelegeret) tilgang til læring og som kan implementeres med en vis prioritering og indsats

Du er velkommen

Skriv til mig direkte, hvis du har spørgsmål og gerne vil undersøge og videreudvikle jeres muligheder indenfor digitalt støttet læring/træning – det koster ingenting, at vi taler sammen og du er meget velkommen

Mail: pca@roiit.dk
Tlf: +45 4043 9668

Mvh

Peter Chr. Andersen